Cactusliefhebber!

Hé cactusliefhebber, 

Ben jij net zoals ik een enorme liefhebber van cactussen? 
Bij mij is het ook een manier om mijn kamer vol te krijgen met 'planten', want andere planten zijn niet aan mij besteed. Of ik geef ze teveel water of te weinig; het resultaat is dan dat er weinig planten in leven blijven. 
Deze blog gaat over cactussen die je helemaal geen water hoeft te geven en ze blijven even mooi. Ik heb namelijk geprobeerd ze vast te leggen op papier met aquarelverf. Vanaf augustus heb ik ontdekt wat voor een mooi medium aquarelverf is. Geen gemakkelijke hobby, maar zeker uitdagend en je krijgt een super mooi resultaat. 

Het allereerste wat ik gedaan heb, is zoeken naar plaatjes van cactussen. Er zijn veel verschillende soorten cactussen, dus zoek naar leuke en afwisselende vormen. Op Pinterest heb ik genoeg ideeën opgedaan en daarna ben ik begonnen met wat kleine schetsjes. Je hebt daar weinig voor nodig: een blaadje, potlood en gum. En dan begint het tekenen, alles bestaat eigenlijk uit basisvormen: een bol, een rechthoek, een kegel, etc. Bij schetsen mag je fouten maken en probeer het gewoon simpel te houden. Begin klein! 


Na mijn schetsjes begin ik met de verf en bij aquarelverf moet je meerdere laagjes aanbrengen. Dat betekent dat je schildert en je laat het drogen. Daarna kan je het volgende laagje aanbrengen. Je ziet op de foto hoe ik het eerste laagje heb aangebracht en ook al een klein stukje van het tweede laagje. Belangrijk is dat je verschillende laagjes aanbrengt. Zo krijg je diepte in je werk. Kies een kant waar de schaduw moet komen en maak daar de kleuren donkerder, de andere kant laat je dan wat lichter. 

Het papier wat ik gebruikte, is van Fabriano, en minstens 300gr. Dat houdt in dat je redelijk veel water kunt gebruiken, voordat het papier gaat 'rullen'. Als je beginnend bent, is het heel goed om met dit papier te beginnen. 


En zo ga je door tot je tevreden bent over de cactussen. Soms moet je ook gewoon stoppen. Ik merk zelf dat ik ongelooflijk lang door kan gaan, elke keer nog even iets toevoegen, maar ik moet leren om te zien dat het genoeg is. 

Het laatste wat ik deed om de cactussen mooi te maken is ze te omlijnen met een fineliner. Een fineliner van Steadtler een 0,05 mm. het maakt je tekening meer sprekend. 


Dit is de tekening nog zonder fineliner
Na het omlijnen met de fineliner heb ik nog één pen die ik graag gebruik om de tekening af te maken: dat is de Uniball Signo White. Een witte gelpen om nog wat highlights toe te voegen.

Eindresultaat
Zoals je hebt kunnen lezen, is er weinig voor nodig om een mooi eindresultaat te krijgen. Gewoon doen en proberen. Veel plezier en succes :-) !

Ps. Het zou leuk zijn als je even een berichtje achterlaat wat je er van vond en of je het zelf gaat proberen of hebt geprobeerd! 

Hieronder volgt nog een lijstje met de gebruikte items:
- van Gogh aquarelset
- van Gogh penseel nummer 1
- Fabriano papier 300gr. 
- Potlood en kneedgum
- Fineliner Steadtler 0,05 mm
- Uniball Signo White, witte gelpen






Reacties

Populaire posts van deze blog

Breien: Wollige sjaal met simpel ajourpatroon

Oma's bloempot 2.0

Recept: Erwtensoep in de Regen (e-nummervrij)