Handlettering: Kerstkaartje

Nog even kerstkaartjes schrijven... Heel ouderwets natuurlijk in deze tijd en toch vind ik het zelf heel erg leuk om een kerstkaartje te krijgen. Vandaar ook dat ik ze zelf toch altijd maar weer verstuur. 
Ik had laatst voor een goed doel hele leuke kaartjes gekocht, maar daarop stond geen tekst. Dus dan maar zelf een verhaaltje verzinnen. Tja, dan komt van het één het andere. Ik bedacht dat het wel leuk zou zijn om dat met handlettering te doen. Alleen het moest wel simpel zijn, want een hele stapel kaartjes op het laatste moment nog handletteren, wordt een reuzeklus en daar had ik geen tijd voor. 
Even zoeken op Pinterest levert altijd weer wat inspiratie op. Dus heb ik alle kaartjes van de binnenkant voorzien van een leuk handletteringetje.

O nee, hè... twee kaartjes te weinig...

Durf ik het aan om een zelfgetekend kaartjes te versturen? Gewoon proberen met hetzelfde simpele ideetje. En het resultaat kunnen jullie dus zien op de foto's. Ik ben er voor nu tevreden mee. 

Ik laat jullie zien hoe ik te werk ben gegaan, want ik houd er van om mooie resultaten te hebben met simpele/goedkope materialen. En dat kan ook heel prima. 
Ik gebruikte deze pennen. Een fineliner 0.7 en een markeerstift/marker in kleur zwart van HEMA en gelpennen van Action in goud en zilver.

Wat heb je nodig:
  • fineliner zwart 0.7 (Hema)
  • markeerstift/marker (Hema)
  • gelpennen in goud en zilver (Action)
  • Kartonnen kaarten bruin (Action)
  • teken potlood 
  • gum 
  • lineaal
Kaartje 1: Fijne feestdagen
Hoe ga je te werk:

Kaartje 1
    1. Teken met potlood en lineaal de strakke lijnen.
    2. Trek vervolgens met potlood een lijntje om de tekst op te kunnen schrijven. Dit om te voorkomen dat je letters gaan zweven. 

    3. Schrijf heel dun met potlood de letters op de lijntjes. Ben je nog niet helemaal tevreden, dan kun je nu nog gummen en overnieuw beginnen.
    4. Trek de tekst over met de zwarte fineliner. Laat die goed drogen
    5. Maak de neergaande lijnen van de letters van 'feest' groter door er een lijntje langsheen te trekken. Zie foto.
    6. Kleur nu de ruimte in de letters in met de marker (achterop de markeerstift).
    7. Maak nu met potlood de sneeuwvlokjes. 

    8. Nu de stift helemaal droog is kun je de letters versieren met de zilverkleurige gelpen.
    9. Maak nu de sneeuwvlokken af met de fineliner en versier de kaart met gouden stipjes in groepjes van 3 bij elkaar en met zilver gelpen losse stipjes.  
    Je kaart is klaar. Laat hem goed opdrogen voor je de binnenkant gaat beschrijven. 


    Kaartje 2

    Voor deze kaart heb ik de tekst in de vorm van een kerstboom geschreven. Het geeft een heel mooi effect, omdat de vorm de betekenis van de tekst mooi uit laat komen.
    Kaartje 2: For unto us a Child is Born
    1. Teken een dunne potloodlijn precies op het midden van de kaart.
    2. Maak van deze middenlijn een driehoek door aan weerszijden van middenboven naar de beide hoeken een lijn te trekken. Er ontstaat zo een een 'kerstboom'-vorm. De vorm die ontstaat is de ruimte waarbinnen we de letters moeten zien te krijgen.

    3. Teken nu de lijnen waarop je de tekst gaat schrijven. 
    4. Teken als eerste het sterretje bovenin. Ik vind sterren altijd lastig, dus ik heb het met liniaal gedaan. 
    5. Neem nu de letters over van het voorbeeld en schrijf ze op de lijntjes. Nog steeds met potlood.
    6. Ben je tevreden over de letters? Dan kun je nu de tekst overtrekken met fineliner en inkleuren met de zwarte marker. Laat het weer goed drogen. 

    Ik maakte beide kaartjes tegelijk daardoor kon steeds afwisselend bezig zijn met beide kaartjes. Als de een droogde was ik bezig met de andere.

    7. Je moet alle potloodlijnen weg gummen voordat je met gelpen begint. Door het gummen vlekt het gelpen heel erg. Jammer van je kaart.
    8. Trek de letters van 'Child'  en het sterretje om met de gouden gelpen. 

    9.  Ik vond het leuk om nog wat zilveren stipjes aan te brengen in de ruimte om de kerstboom. 
    Verder heb ik de kaart eenvoudig gehouden. 
    Eindresultaat
    Heb je nu nog nooit geletterd, maar wil je graag beginnen met handlettering? Dan zijn deze kaartjes leuk om te beginnen. Het is redelijk eenvoudig om te doen, en met een leuk resultaat. Ook de materialen zijn laagdrempelig, want goedkoop.

    Veel plezier alvast!

    En vind je dit nu een leuke blog? Laat het ons weten in een reactie!


    Reacties

    Populaire posts van deze blog

    Breien: Wollige sjaal met simpel ajourpatroon

    Oma's bloempot 2.0

    Haakpatroon: Vrolijke onderzetter (after Christmas ;-)